Inköpsprocessen
Här kan du läsa om olika steg i inköpsprocessen, så som vem som gör vad, ordersystem, leverans, registrering av kemikalier och anläggningstillgångar.
Vem gör vad?
Centrala inköpsgruppen vid Kemiska institutionen sköter inköp av:
- Kemikalier
- Biologiska och biomedicinska produkter
- Labprodukter (glas, plast etc)
- Laboratorieutrustning
- Gas
- IT-produkter (datorer, datortillbehör etc)
- Kontorsmaterial
- Kaffe, te, mjölk, chokladpulver mm
- Möbler och inredning
- Service av instrument/apparatur över 100 000 SEK exklusive moms och där leverantören kräver en inköpsorder med PO-nummer.
- Produkter eller tjänster som överskrider 100 000 SEK exklusive moms. Processen för inköp över 100 000 SEK ska dokumenteras, enligt Lagen om offentlig upphandling. Hur detta går till beskrivs under Inköp över 100 000 SEK och Inköp över 700 000 SEK.
Böcker beställs genom Kemicentrums bibliotek.
Få hjälp med bokinköp till din forskning - Naturvetenskapliga biblioteket (lu.se)
Avdelningar vid Kemiska institutionen sköter inköp av:
- Oligos, primers, probes, peptider – Beställs via leverantörens webbsida (t e x Eurofins Genomics, GenScript, IDT)
- Service av instrument/apparatur (vid behov kontakta KC Inköp för hjälp)
- Catering
- Frukt – Abonnemang av fruktkorg
- Konferenser
- Resor och boende
- Frakttjänster
Observera att dessa fakturor hanteras av avdelningarna och inte av KC Inköp. Korrekt fakturareferens är därför viktigt att ange vid beställning. Kontakta avdelningsadministratören för mer information.
OSYS - ordersystem
OSYS är det ordersystem som används för avdelningarnas beställningar. Manual finns att läsa och hämta i Kemiska institutionens dokumentbibliotek i Canvas. Tillgång till systemet får man genom att besöka KC Inköps kontor för en kort introduktion.
Manual OSYS (på engelska) - Kemiska institutionens dokumentbibliotek i Canvas (inloggning med Lucat-ID)
Leverans av beställningar
Beställningar gjorda av KC Inköp hanteras enligt följande:
- Leverans sker till KC Inköps godsmottagning.
- Gas levereras och förvaras i gas-förråden bredvid Vaktmästeriet.
- Temperaturkänsliga produkter förvaras i kyl/frys. Produkter som kräver -80 grader bör hämtas snarast.
- Beställaren får ett e-mail via OSYS när produkten har kommit.
- Beställaren eller ombudet hämtar produkten/varan i godsmottagningen/gas-förråden.
Övriga leveranser
Övriga leveranser till Kemiska institutionen hanteras också av KC Inköp och skannas in i paketspårningssystemet TRAXsuite. Så fort det är inskannat skickas ett e-mail till mottagaren. Mottagaren eller ombudet hämtar och signerar leveransen i godsmottagningen.
Leveranser till privata företag hämtas på Vaktmästeriet.
Registrering i KLARA
KC Inköp registrerar beställda kemikalier, biologiska produkter, biomedicinska preparat och gaser i kemikaliehanteringssystemet KLARA. Produkterna märks med en streckkodsetikett.
Observera att avdelningen måste flytta produkten till aktuellt förvaringsutrymme i KLARA efter registreringen.
Anläggningstillgångar - registrering och inventering
- Anläggningstillgång kallas ett inköp där inköpssumman överskrider 30 000 SEK exklusive moms och har en varaktighet på minst 3 år.
- Registrering av ny tillgång görs av ekonomigruppen, inköpsgruppen tillhandahåller information om tillgången.
- Inventering görs av ekonom i samarbete med avdelningen.