Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

IT inom kemi

För att vi ska kunna hjälpa dig med din dator, annan IT-utrustning och installation av programvara behöver vi begränsa oss till vissa standardmodeller. Som myndighet är vi också skyldiga att följa lagar och regler. Det betyder att vi inte kan använda vilka program som helst då data kan lagras på servar i tredje land.

Inköp av IT-utrustning

Vänd dig gärna till IT-samordnaren när du ska köpa ny IT-utrustning, som datorer, bildskärmar, datortillbehör, plattor, utskriftsenheter och kopiatorer. Vi har inte möjlighet att ge support på alla olika märken och modeller. Priser hittar du i LUPIN.

Installation - operativsystem

Windows - pc.lu.se

För att underlätta för dig och skapa ett säkert hållbart underhåll och lagring använder vi oss av Lunds universitets centrala lösning pc.lu.se som är kostnadsfri.

Systemet pc.lu.se hanterar windowsdatorer genom att skapa en förbindelse till en central server som ser till att du får automatiska säkerhetsuppdateringar. Du kan också ladda ner appar och få backup på din hemkatalog genom pc.lu.se.

Du kan logga in på pc.lu.se från vilken dator som helst och alltid komma åt dina data. Blir din dator stulen kan du direkt fortsätta arbeta från en av våra lånedatorer. Du kan även arbeta nedkopplad. Dina filer synkas när du kopplar upp dig på nätverket igen.

Behöver du ha administratörsrättigheter till din dator kan du få det även om du använder dig av pc.lu.se.

Mer information finns på pc.lu.ses webbplats

IT-samordnaren kan installera pc.lu.se på din nuvarande dator.

Nya datorer kommer att ha detta system från början.

För att bli lokal administratör på en dator ansluten till "pc.lu.se", måste man ha ansökt om behörighet i Lucat och skaffat tvåfaktorsautentisering. Man behöver bara göra detta en gång, sedan gäller det på alla pc.lu.se-datorer.

Guide till Lokal Administratör - LU Support

Observera att det kan ta ett tag innan din ansökan är godkänd! Det är först när den är godkänd som du kan använda "Make me admin" för att bli administratör.

mac.lu.se

mac.lu.se eller LUmac är namnet på ett system som hanterar Mac-datorer på Lunds universitet.

Systemet hanterar vanliga Mac-datorer genom att ha en koppling till en central server som bl a ger automatiska säkerhetsuppdateringar, erbjuder en "Self Service" där man kan ladda ner fler appar och tar backup på hemkataloger.

IT-samordnaren kan installera "mac.lu.se" på din nuvarande dator.

Nya datorer kommer att ha detta system från början.

För mac.lu.se används "Device Enrollment Program" (förkortat DEP) för att koppla Mac:ar till systemet. DEP innebär att leverantören registrerar datorns serienummer såsom tillhörande Lunds universitet. (LU har ett s k DEP-id som sparas med datorns serienummer i en databas.)

Alla nya datorer DEP-registreras vid inköpstillfället enligt en rutin överenskommen med våra inköpare. Om en äldre dator ska kopplas till mac.lu.se görs detta genom att kontakta den ursprungliga leverantören och be dem göra en DEP-registrering i efterhand.

Vid ominstallation kommer Mac-en att upptäcka att den har en DEP-registrering och konfigureras att kopplas till mac.lu.se. Denna ominstallation görs av IT-samordnaren.

För att bli lokal administratör på en dator ansluten till "mac.lu.se", måste man ha ansökt om behörighet i Lucat. Man behöver bara göra detta en gång, sedan gäller det på alla mac.lu.se-datorer.

Ansök om behörighet i Lucat

  1. Gå till https://lucat.lu.se.
  2. Logga in med ditt Lucat-ID.
  3. Klicka på "Mina behörigheter" och därefter "Ansök om behörighet".
  4. Välj "IT-tjänst", sedan "Infrastruktur", "Lumac.lu.se" och "Lokal administratör".
  5. Ansökan är nu gjord.

Bli lokal administratör

  1. Starta programmet "Self Service".
  2. Klicka på "Log In" och ange ditt Lucat-ID och lösenord.
  3. Klicka på "Självhjälp" i menyn till vänster.
  4. Kör "Make me admin".
  5. Du är nu med i administratörsgruppen i 15-20 minuter.

Installation - program

Vissa program har Lunds universitet en licens för hela universitetet, en så kallad sajtlicens. Andra program kräver en egen licens. Kontrollera först om det program du behöver finns med sajtlicens.

Vanliga program som inte har sajtlicens är Adobe-programmen, SPSS och SAS. För Adobe-programmen finns flera bra ersättningsprogram som PDF XChange och Affinity-programmen. Dem kan du själv ladda ner från LDCs programförmedling.

Du kan även ladda ner program med sajtlicenser från Software center,  Microsoft Office och AppsAnywhere. Hur du hittar dit och vilka program du kan ladda ner ser du nedan.

På en pc.lu.se-dator kan du ladda ner program genom Software center. På pc.lu.ses webbplats kan du se vilka program som finns i Software center och vilka som är förinstallerade på en pc.lu.se-dator

Du hittar Software center under "Microsoft System Center" i startmenyn. Det kan vara bra att fästa denna i aktivitetsfältet.

Skrolla i listan eller använd sökfältet för att hitta den app du vill ha. Klicka ikonen för mer information och därefter knappen "Installera".

Gå till Office webbplats och logga in med Lucat-ID [at] lu [dot] se (Lucat-ID[at]lu[dot]se) som användarnamn. Då kommer du till en sida där du loggar in med ditt Lucat-id som vanligt. På webbplatsen finns många office-appar som du antingen kan ladda ner till din dator eller använda via webbläsare.

På LTHs webb kan du ladda ner Matlab, Comsol och Maple. Logga in med ditt Lucat-id.

Hos LDC hittar du bland annat Affinity designer, Affinity photo, Affinity publisher, Windows 10, LabView, Pausit, PDF Xchange Pro och TorTalk.

Genom AppsAnywheres programportal kan studenter och anställda som använder Windows ladda ner program. Många program kan du komma åt från både en privat dator, en anställddator eller en dator i en datorsal. Vissa program kommer du, av licensskäl, bara åt från en datorsal. Utanför LUs nät behöver du oftast ha VPN (Virtual Private Network) för att komma åt programmen.

AppsAnyWhere loggar du in med ditt Lucat-ID. Sitter du på en pc.lu.se-dator startar du Software center och installerar AppsAnywhere client först.

Lagring

Det är viktigt att all din data finns på servar och inte bara på din dator, ifall den skulle gå sönder eller bli stulen. Datan bör även vara krypterad så att obehöriga inte kan komma åt den. Har du dina data i en molntjänst kan du komma åt dem direkt när du byter dator.

För de som använder pc.lu.se lagras filerna som standard i WorkFolders (max 100 GB), OneDrive (max 5000 GB) och LUBox (max 20 GB). Även du som inte använder pc.lu.se kan använda de här tjänsterna. OnDrive och LUBox fungerar på både Mac och Windows, medan WorkFolders bara fungerar på Windows. Genom många av lagringstjänsterna kan du även dela filer med andra användare.

Workfolders är Microsofts system för att hantera synkning av dokument mellan lokal dator och en server. Man kan skapa och redigera dokument precis som vanligt på sin dator; en synk-tjänst körs i bakgrunden och kopierar ändringar till en server. Loggar man in på en annan dator kopieras filerna ner från servern. Man kan alltså arbeta med sina dokument från vilken dator som helst. För mobiltelefoner finns en speciell app.

Eftersom man alltid arbetar med dokument lokalt blir det ingen fördröjning pga nätverkshastighet. Om man kopplar ifrån nätverket kan man fortsätta precis som vanligt (när man senare kopplar in nätverket igen startar synk-tjänsten.)

Guide till Workfolders/Arbetsmappar - LU Support

 

Fyra ikoner visar filernas status.

  1. Ett moln betyder att du bara kommer åt filen när datorn är online
  2. Två pilar i en cirkel visar att filen håller på att synkroniseras
  3. En grön ifylld cirkel med en bock i innebär att filen alltid finns tillgänglig på din dator
  4. En grön ofylld cirkel med en bock i betyder att filen finns tillgänglig på din dator, men att datorn kan slänga den om platsen behövs till annat

Du kan styra olika åtkomst till olika mappar i WorkFolders. För att spara plats på din dator rekommenderar vi att du använder ”On Demand File Access”. Då styr Windows vilka filer som finns lokalt på din dator.

 

Workfolders från mobil

Du kan komma åt dina arbetsmappar från din mobil.

På din iPhone/iPad

App på App Store: https://apps.apple.com/se/app/work-folders/id950878067

På din Android-mobil/surfplatta

App på Play Store: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microsoft.workfolders

Workfolders från hemdatorn

Om du har en Windows 10-dator hemma, kan du ansluta till dina arbetsmappar på LU.

På din hemdator

Gå in i "Inställningar" och sök efter "arbetsmappar". Du bör då hitta en länk till "Konfigurera arbetsmappar". När epostadress efterfrågas, tryck istället på "Ange en URL för Arbetsmappar istället" och ange där följande URL: https://workfolders.lu.se. Logga in med ett Lucat-konto på formen uw\lucat (t ex "uw\mhm-udl"). Välj en lokal mapp att synka arbetsmapparna till och acceptera villkoren.

Du loggar in i OneDrive med ditt Lucat-id [at] lu [dot] se (Lucat-id[at]lu[dot]se). Mer info om OneDrive finns på Microsofts webbplats (på engelska).

OneDrive fungerar både på Mac OS X, Windows, läsplattor och telefoner. I OneDrive kan du lagra, komma åt, redigera och synka dokument. Du kan också dela och arbeta med dokument gemensamt med andra. OneDrive arbetar helt molnbaserat.

Synka inte alla filer, risken är att din hårddisk snabbt blir full! Kontakta LDCs Servicedesk om du behöver mer än de 1 TB som är standard lagringsutrymmet i OneDrive. Det finns ingen begränsning på det tillgängliga utrymme du kan få. Fyra ikoner visar filernas status – se informationen under WorkFolders ovan.

Det finns versionshistorik så att du kan återställa äldre versioner av dokument om du skulle behöva. OneDrive sparar de senaste 100 filerna och du kan återställa filer som inte är äldre än 93 dagar gamla från papperskorgen. Du kan också återställa hela innehållet 30 dagar tillbaka om ett större problem har uppstått.

Logga in i Teams med ditt Lucat-id [at] lu [dot] se (Lucat-id[at]lu[dot]se).Teams fungerar både på Mac OS X och Windows. I Teams kan du lagra, dela och samarbeta om filer. Du kan kan även chatta, ringa och ha videomöten i Teams. Lagringsutrymmet i Teams är 25 TB och Teams har versionhantering av de senaste 100 versionerna av en fil. Du kan komma åt Teams via din webbläsare eller genom en app du laddar ner till din dator och/eller telefon.

I LUBox loggar du in med ditt Lucat-id. LUBox fungerar både på Mac OS X och Windows. Du kan lagra, dela och samarbeta om filer och synka dem till din dator. Du kan också komma åt LUBox genom en app i din telefon eller läsplatta. Dina filer kan du dela med personer både inom och utom Lunds universitet. Du har 20 GB utrymme i din LUBox.

Vanliga frågor

DEP står för "Device Enrollment Program" och innebär att leverantören registrerar datorns serienummer på Lunds universitet. Datorn kan då enkelt läggas in i de system vi har redan innan den anlänt. Dessa system hanterar backup, säkerhet mm. DEP är också ett sorts stöldskydd, då datorn bara kan installeras om man har ett Lucat-konto.

Alla anställda på LU har en licens för Microsoft Office. Använd lucat.lu.se för att logga in, antingen i programmet eller på https://portal.office.com/. Man kan vara inloggad på Office på upp till fem enheter.

Kontakt

Ulf Dahlén
IT-samordnare
E-post: ulf [dot] dahlen [at] kilu [dot] lu [dot] se
Telefon: 046-222 95 11

IT-samordnaren på KILU arbetar med samordning mellan centrala system och lokala behov. Han hjälper också följande avdelningar med inköp, konfiguration och support: ADM, TBK och CAS.

IT vid LU

Om du  vill veta mer om IT-säkerhet, IT-tjänster, system och programvara vid Lunds universitet kan du besöka hemsidan IT vid LU.

Relaterad information