lu.se

Lunds universitet

Denna sida på svenska This page in English

Nyheter KILU

2020-12-18

Vetenskapsrådet har offentliggjort vilka forskare som beviljas anslag i årets stora utlysning inom naturvetenskap och teknikvetenskap. Forskare vid Kemiska institutionen får sammanlagt nära 27,4 miljoner kronor för perioden...[läs mer]

2020-12-16

Formas har offentliggjort vilka forskare som beviljats anslag för projekt inom Årliga öppna utlysningen för forsknings- och utvecklingsprojekt 2020. Tre forskare vid kemiska institutionen har beviljats anslag om nära 9 miljoner...[läs mer]

2020-04-20

Donatas Zigmantas i laserlabbet där experimenten genomfördes. FOTO: JOHAN JOELSSON

Utvecklingen av fotosyntesen spelade en avgörande roll när livet på jorden uppstod för fyra miljarder år sedan. Under det senaste decenniet har en del forskare tyckt sig se indikationer på att kvantmekaniska effekter är av...[läs mer]

2018-12-17

Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast. Det framgår av en ny studie från Lunds universitet. Resultatet av studien är oroande, menar forskarna.[läs mer]

2018-12-13

Två av årets kemipristagare, George P. Smith och Sir Gregory P. Winter besöker Lund och ger Nobelföreläsningar på Medicon Village.[läs mer]

2018-12-07

Nu har forskare för första gången lyckats skapa en järnmolekyl som kan fungera både som fotokatalysator för att producera bränsle och i solceller för att framställa el. Resultatet i studien visar att denna järnmolekyl kan ersätta...[läs mer]

2018-11-20

Mikael Ekvall, forskare vid avdelningen Biokemi och Strukturbiologi, har beviljats när 3 miljoner kronor i anslag från Formas.[läs mer]

2018-11-20

Vetenskapsrådet har offentliggjort vilka forskare som beviljas anslag i årets stora utlysning inom naturvetenskap och teknikvetenskap. Forskare vid Kemiska institutionen får sammanlagt nära 40,3 miljoner kronor för perioden...[läs mer]

2018-10-25

Ola Wendt, professor i oorganisk kemi, tilldelas Norblad-Ekstrand-medaljen av Svenska Kemisamfundet, för sin forskning inom metallorganisk kemi.[läs mer]

2018-09-03

Peter Spégel, forskare vid Centrum för analys och syntes vid Kemiska institutionen, har tilldelats 2.2 miljoner kronor från Novo Nordisk Fonden.  [läs mer]

2018-06-26

En grupp forskare vid Lunds universitet har utvecklat en självlysande variant av en molekyl som hämmar cancerstamceller. Genom att avbilda när molekylen tar sig in i en cell har forskarna med cellbiologiska metoder lyckats...[läs mer]

2018-06-25

2018-06-05

Tång är inget vi brukar äta i vår del av världen, men kanske framöver. Växten är näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter, vilka antas gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret. Om...[läs mer]

2018-05-15

Fler än två miljoner svenskars dricksvatten filtreras genom sand och grus. En unik på plats-studie i Ringsjöverket i Skåne visar att gamla sandfilter är effektivare än nya. Orsaken? I de äldre finns ett utvecklat ekosystem av...[läs mer]

2018-04-18

Ett nytt mikroskop med superskarp upplösning – bilden kan förstoras upp till 50 miljoner gånger – har flyttat in på Kemicentrum. I första skedet ska det användas av nanoforskare som därmed får full koll på tillverkningen av deras...[läs mer]

2018-03-13

Charlotta Turner, professor i analytisk kemi, har tilldelats 1.5 miljoner kronor för LU Food Faculty för perioden 2018-2020.[läs mer]

2018-03-09

Viveka Alfredsson, professor i fysikalisk kemi och Jörgen Nilsson, administrativ chef, har tilldelats Gunilla Jarlbros pris för deras jämställdhetsarbete inom Kemiska institutionen.[läs mer]

2018-02-21

Enzymet som tillverkar DNA-byggstenar fortsätter att fascinera. I en ny studie har forskarna för första gången upptäckt att den så kallade strömbrytaren i enzymet kan byta plats. Strömbrytaren fungerar likt ett kardborreband som...[läs mer]

2018-02-09

Kemiprofessor Kenneth Wärnmark vid Lunds universitet får 35 miljoner kronor för ett forskningsprojekt om att använda järnmolekyler i utvecklingen av solceller och solbränsle. Satsningen syftar till att få fram billigare och...[läs mer]

2017-12-20

Kungliga Fysiografiska Sällskapet i Lund ger Engeströmska medaljen till Ulf Nilsson, professor vid Centrum för analys och syntes och Gyllenbergs pris 2017 går till f.d. doktoranden Svante Hedström. [läs mer]

Visar post 1 till 20 av totalt 118.
<< Första < Föregående 1-20 21-40 41-60 61-80 81-100 101-118 Nästa > Sista >>