lu.se

Lunds universitet

Denna sida på svenska This page in English

Nyheter KILU

2018-05-15

Fler än två miljoner svenskars dricksvatten filtreras genom sand och grus. En unik på plats-studie i Ringsjöverket i Skåne visar att gamla sandfilter är effektivare än nya. Orsaken? I de äldre finns ett utvecklat ekosystem av...[läs mer]

2018-04-18

Ett nytt mikroskop med superskarp upplösning – bilden kan förstoras upp till 50 miljoner gånger – har flyttat in på Kemicentrum. I första skedet ska det användas av nanoforskare som därmed får full koll på tillverkningen av deras...[läs mer]

2018-03-13

Charlotta Turner, professor i analytisk kemi, har tilldelats 1.5 miljoner kronor för LU Food Faculty för perioden 2018-2020.[läs mer]

2018-03-09

Viveka Alfredsson, professor i fysikalisk kemi och Jörgen Nilsson, administrativ chef, har tilldelats Gunilla Jarlbros pris för deras jämställdhetsarbete inom Kemiska institutionen.[läs mer]

2018-02-21

Enzymet som tillverkar DNA-byggstenar fortsätter att fascinera. I en ny studie har forskarna för första gången upptäckt att den så kallade strömbrytaren i enzymet kan byta plats. Strömbrytaren fungerar likt ett kardborreband som...[läs mer]

2018-02-09

Kemiprofessor Kenneth Wärnmark vid Lunds universitet får 35 miljoner kronor för ett forskningsprojekt om att använda järnmolekyler i utvecklingen av solceller och solbränsle. Satsningen syftar till att få fram billigare och...[läs mer]

2017-12-20

Kungliga Fysiografiska Sällskapet i Lund ger Engeströmska medaljen till Ulf Nilsson, professor vid Centrum för analys och syntes och Gyllenbergs pris 2017 går till f.d. doktoranden Svante Hedström. [läs mer]

2017-12-13

En av årets nobelpristagare i kemi, Jacques Dubochet besöker Lund och ger ett föredrag på Kårhuset.[läs mer]

2017-11-30

Ett omfattande forskningsprojekt kring design av små proteinbehållare får nu prestigefyllda pengar från Europeiska forskningsrådet, ERC. Det handlar om cirka 20 miljoner kronor som går till forskaren Ingemar André på Kemiska...[läs mer]

2017-11-24

Nu har kemiforskare upptäckt hur vissa små biomolekyler gör för att sätta sig fast vid varandra. Forskarnas studie ställer samtidigt gängse teori på ändan – paradoxalt nog tycks partiklar med samma elektriska laddning i detta...[läs mer]

2017-11-10

Formas har offentliggjort vilka forskare som beviljats anslag för projekt inom Årliga öppna utlysningen för forsknings- och utvecklingsprojekt 2017. Två forskare vid Kemiska institutionen har beviljats anslag om nära 5.6 miljoner...[läs mer]

2017-11-01

Vetenskapsrådet har offentliggjort vilka forskare som beviljas anslag i årets stora utlysning inom naturvetenskap och teknikvetenskap. Forskare vid Kemiska institutionen får sammanlagt nära 32,1 miljoner kronor för perioden...[läs mer]

2017-10-13

Kemiforskare vid Lunds universitet har lyckats skapa små partiklar som går att styra med hjälp av värme i en så kallad lås-och-nyckel-funktion. På sikt hoppas forskarna att partiklarnas självbyggande förmåga kan bidra till nya...[läs mer]

2017-10-09

Tommy Nylander, professor i fysikalisk kemi, tilldelas Norblad Ekstrand-medaljen av Svenska Kemistsamfundet. [läs mer]

2017-09-28

Kimberly Thelander, professor i materialvetenskap, får 34 miljoner kronor i anslag från Knut och Alice Wallenberg Stiftelse. Anslaget, som löper över fem år, ska användas till att utforska möjligheten att på atomnivå påverka ett...[läs mer]

2017-09-26

En ny studie från Lunds universitet visar att plastpartiklar i vattnet kan hamna i fiskars hjärnor. Plasten orsakar hjärnskador som sannolikt leder till fiskarnas rubbade beteenden.[läs mer]

2017-09-25

Årligen dumpas miljontals ton fågelfjädrar från slakterier till ingen nytta. I framtiden kanske vi istället kan tillvarata proteinet i fjädrarna och äta upp dem. Bioteknik-forskare har identifierat och förfinat en mikroorganism...[läs mer]

2017-09-06

Nu har forskare lyckats formulera en matematisk ekvation som ger ett exakt svar på hur kaos egentligen beter sig. Forskarna har analyserat kaotiska tillstånd på atomnivå.[läs mer]

2017-09-04

Tönu Pullerits tilldelas drygt 5.8 miljoner från Energimyndigheten för ett projekt som handlar om solceller baserade på materialet perovskit. [läs mer]

2017-08-31

Charlotta Turner, professor i analytisk kemi, tilldelas Arrhenius-plaketten av Svenska Kemistsamfundet. Arrhenius-plaketten tilldelas den person som utmärkt sig genom framstående vetenskaplig forskning på kemins och dess...[läs mer]

Visar post 1 till 20 av totalt 105.
<< Första < Föregående 1-20 21-40 41-60 61-80 81-100 101-105 Nästa > Sista >>